VO2 etik- och uppförandekod
(English below)
Denna policy gäller för samtliga anställda i VO2, alla anställda i bolag där VO2 äger mer än 50 procent av aktierna. Vi förväntar oss också att våra samarbetspartners och leverantörer lever upp till innehållet i vår uppförandekod.
Det här är VO2
VO2 är en börsnoterad bolagsgrupp inom media och tech. Vi strävar efter att bedriva vår verksamhet på ett uppriktigt sätt med integritet och professionalitet i alla våra relationer. Det är viktigt att vi tillsammans tar ansvar och respekterar varandra i vårt dagliga arbete både inom gruppen, mellan varandra och i alla externa relationer. Vi strävar hela tiden efter att vårt arbete utförs på ett affärsmässigt sätt där vi agerar efter våra värderingar. Vi söker hela tiden utveckling och förbättring i allt vi gör, för att skapa de bästa värdena för kunder, partners och kollegor och för att vår arbetsplats skall erbjuda en varm och inspirerande miljö.
Våra värderingar
- Affärsmässighet
- Professionalitet
- Integritet
- En uppriktig respekt och omtanke för den miljö och omgivning vi verkar i
- Vi är en familj som håller ihop och tar hand om varandra
Vår etik- och uppförandekod
Vår uppförandekod är antagen av VO2s styrelse den 21 februari 2023 och omfattar alla medarbetare och ledare inom VO2 och dess dotterbolag. Som medarbetare inom VO2 uppmuntras vi att ta egna initiativ, fatta beslut och tillsammans driva vår verksamhet framåt. Koden är ett verktyg som hjälper oss att bedöma vad som är rätt i olika situationer och den hjälper oss att agera på ett sätt som hanterar både legala och etiska utmaningar.
Koden beskriver hur vi förväntas jobba tillsammans med våra intressenter, med omvärlden och med varandra. Då blir VO2 den samarbetspartner och arbetsgivare som vi önskar, för att på bästa möjliga sätt skapa värden för våra aktieägare och alla som kommer i kontakt med VO2.
VO2s affärsstrategi att skapa intäktssynergier grundläggs av ett nära samarbete mellan alla medarbetare i bolagen inom VO2. I arbetet värdesätter vi att alla är villiga att dela med sig av kunskap, att leda och låter sig ledas. Vi ser mångfald som en tillgång och VO2 tar avstånd från alla former av diskriminering och trakasserier.
Vi har valt att arbeta efter målsättningarna i regeringens plan Agenda 2030 för ett hållbart samhälle där punkt 3 handlar om god hälsa och punkt 5 om jämställdhet.
För oss är det viktigt att principerna i vår uppförandekod efterlevs av samtliga medarbetare. Om en medarbetare bryter mot detta kan det resultera i disciplinära åtgärder, och i allvarliga fall leda till att anställningen upphör. Uppförandekoden är central för att upprätthålla och skapa förtroende för VO2 och ligger till grund för att kunna genomföra VO2s strategi om fortsatt tillväxt med god lönsamhet.
Vi förväntar oss också att våra samarbetspartners och leverantörer lever upp till innehållet i vår uppförandekod. Den är förutsättningen för ett hållbart samarbete för båda parters bästa.
Vi arbetar tillsammans
- Alla är välkomna. VO2 är en lyhörd, opartisk, jämställd och antirasistisk organisation. Mångfald och integration är viktigt för oss. Därför uppskattar och uppmuntrar vi olika perspektiv. Inom vår koncern vill vi ha en företagskultur som präglas av öppenhet, rättvisa och jämlikhet för alla oavsett etnicitet, ålder, kön eller särskilda behov. Vi skall vara nyfikna, inte dömande.
- Jämställdhet är en självklarhet. Vi behandlar alla människor jämlikt och värdigt. Vi har nolltolerans när det gäller rasism, diskriminering, mobbning, kränkande beteende eller hat i någon form.
- Diskriminering är helt oacceptabelt. Vi kommer aldrig att diskriminera någon på grund av ras, religion, nationalitet, etniskt eller socialt ursprung, kön, könsidentitet, sexuell läggning, ålder, graviditet, neuro-mångfald, olika fysiska förmågor eller någon annan klassificering som skyddas av tillämplig lag.
- Vi är en familj. Vi är vänliga och respektfulla mot varandra och alla vi möter. Vi är lyhörda och strävar efter att alltid hjälpa varandra. Vi är positiva,nyfikna, vidsynta och pluralistiska.
- Vi tar hand om varandra. Vi tillhandahåller en säker och hälsosam arbetsmiljö för alla våra anställda för att skapa både fysiskt och psykiskt välbefinnande. Olyckor, skador eller potentiellt osäkra arbetsförhållanden måste rapporteras omgående till närmsta chef så att vi kan åtgärda dessa på ett lämpligt sätt.
Vi arbetar ansvarsfullt
- Vi är proffs. Vi uppträder professionellt och ansvarsfullt när vi representerar VO2 eller våra affärspartners, både på arbetsplatsen och vid externa möten. Som anställd i någon av bolagen inom VO2 representerar vi alltid både det specifika dotterbolaget men också helheten, vår koncern VO2.
- Lagom är bäst. Alkoholkonsumtion tillsammans med kunder, partners eller kollegor är kontrollerad och ansvarsfull. Vid eventuella evenemang där alkohol ingår ska det alltid erbjudas alkoholfria alternativ. Det får aldrig förekomma en förväntan om att någon i personalen ska konsumera alkohol.
- Nolltolerans mot droger. Vi har nolltolerans mot droger och kommer alltid att agera kraftfullt mot droganvändning. Vid behov av hjälp gällande missbruk av alkohol eller droger erbjuder arbetsgivaren stöd.
- Vi tar ansvar för bolagens tillgångar. Vi tar väl hand om alla VO2-tillgångar, oavsett om de är fysiska, elektroniska, intellektuella eller finansiella och använder dem endast på de sätt de är tänkta att användas och lämpliga för att främja VO2s affärsintressen.
- Sociala medier. Vi använder sociala medier med försiktighet och lägger inte upp innehåll som kan skada VO2:s rykte eller ställning som börsnoterat bolag. Vi kommer ihåg att vi även i privata sammanhang representerar VO2. Tänk till exempel noga på vilket innehåll du väljer att dela eller lägga upp på Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram eller liknande om VO2 omnämns.
Integritet är ett av våra fundament
- Vi tar ansvar. Vi agerar ansvarsfullt och strävar efter att skydda alla våra intressenters intressen exempelvis kunder, andra affärspartners och aktieägare.
- Med börsnotering följer förpliktelser. Vi engagerar oss aldrig i aktietransaktioner baserade på insiderinformation, vare sig det rör VO2, våra affärspartners eller andra börsnoterade bolag. Vi ger inte heller information till andra för att göra detta eller begå annat marknadsmissbruk, i enlighet med VO2s insiderpolicy och svensk lagstiftning.
- Mutor är oacceptabelt. Vi har nolltolerans för mutor och kommer inte att delta i korrupta aktiviteter i någon form i kontakter med tredje part och affärspartners. Vi varken erbjuder eller accepterar gåvor eller gästfrihet som är olämpliga eller som kan påverka en person att utföra sina uppgifter på ett felaktigt sätt. När du är osäker på lämpligheten inom detta område, rådgör med företagets VD.
- Vi skiljer på privat och affärer. Vi erbjuder inte extra lönsamma affärsvillkor, eller någon tjänst eller produkt som inte är fullt marknadsmässigt, till företag där vi själva, nära vänner eller familj direkt eller indirekt har ett privat intresse.
- Vi står för det vi gör. Vi är ärliga och korrekta i vår rapportering både när det gäller finansiell och annan rapportering och ser till att de upplysningar vi lämnar ifrån oss är aktuella och transparenta.
Kontakt
Använd någon av nedanstående tre kontaktvägar om du har frågor om denna uppförandekod eller om du vill rapportera ett problem:
1. Om du kan och känner dig bekväm med det, rekommenderar vi att du först tar upp din oro med din närmaste chef.
2. Om du föredrar att ta upp ditt ärende anonymt kan du göra det genom vår whistleblower-funktion på wb.2secure.se med företagskod VHR738.
3. Om du har frågor om denna uppförandekod - kontakta din chef eller info@vo2cap.se.
VO2 Ethics and Code of Conduct
This policy applies to all employees at VO2, and all employees in companies whereVO2 owns more than 50 percent of the shares. We also expect our partners and suppliers to live up to the content of our Code of Conduct.
This is VO2
VO2 is a listed group of companies within media and tech. We endeavor to conduct our operationsin a sincere manner, with integrity and professionalism as part of all our relationships. It is important that, together, we take responsibility and respect each other in our daily work, not only within the group, but also between each other and in all external relationships. We continually strive for our work to be performed in a business-like manner, where we act according to our values. We are constantly seeking development and improvement in everything we do, in order to create the best values for customers, partners and colleagues, and so that our workplace offers a warm and inspiring environment.
Our values
- Business acumen
- Professionalism
- Integrity
- Genuine respect and consideration for the environment and surroundings in which we operate
- We are a family that sticks together and looks after each other
Our Ethics and Code of Conduct
Our Code of Conduct was adopted by VO2's Board of Directors on February 21, 2023, and covers all employees and managers within VO2 and its subsidiaries. As employees within VO2, we are encouraged to take our own initiative, make decisions and drive our business forward together. The Code is a tool that helps us determine what is right in different situations, and helps us act in a manner that addresses both legal and ethical challenges.
The Code describes how we are expected to work together with our stakeholders, with the outside world, and with each other. In this way, VO2 becomes the partner and employer we want to be, and as such creates value in the best possible way for our shareholders, and for everyone who comes into contact with VO2.
VO2's business strategy to create revenue synergies is based on close cooperation between all employees in the companies within VO2. As part of our work, we value that everyone is willing to share knowledge and lead, but also allow themselves to be led. We see diversity as an asset, and VO2 opposes all forms of discrimination and harassment.
We have chosen to work according to the objectives of the government's plan Agenda 2030 for a sustainable society, where point 3 relates to good health and point 5 to equality.
It is important to us that the principles in our Code of Conduct are observed by all employees. If an employee breaches it, it may result in disciplinary action, and in serious cases may lead to termination of employment.
The Code of Conduct is central to maintaining and creating trust in VO2, and is the foundation for being able to implement VO2's strategy of continued growth with good profitability.
We also expect our partners and suppliers to live up to the content of our Code of Conduct. It is the prerequisite for a sustainable collaboration that will benefit both parties.
We work together
- Everyone is welcome. VO2 is a responsive, impartial, equal and anti-racist organization. Diversity and integration are important to us. Therefore, we appreciate and encourage different perspectives. Within our group, we want a corporate culture that is characterized by openness, fairness, and equality for everyone, regardless of ethnicity, age, gender, or special needs. We should be curious, not judgmental.
- Equality is a given. We treat all people equally and with dignity. We have zero tolerance for racism, discrimination, bullying, offensive behavior, or hate in any form.
- Discrimination is completely unacceptable. We will never discriminate against anyone based on race, religion, nationality, ethnic or social origin, gender, gender identity, sexual orientation, age, pregnancy, neuro-diversity, different physical abilities, or any other classification protected by applicable law.
- We are a family. We are kind and respectful to each other and everyone wemeet. We are responsive, and endeavor toalways help each other. We are positive, curious, open-minded, and pluralistic.
- We look after each other. We provide a safe and healthy working environment for all our employees in order to create both physical and mental well-being. Accidents, injuries, or potentially unsafe working conditions must be reported immediately to the nearest manager so that we can address them in an appropriate manner.
We work responsibly
- We are professionals. We act professionally and responsibly when representingVO2 or our business partners, both in the workplace and at external meetings. As an employee of one of the companies within VO2, wealways represent both the specific subsidiary but also the whole; our VO2 group.
- In moderation is best. Alcohol consumption together with customers, partners orcolleagues is controlled and responsible. At any event where alcohol is included, alcohol-freealternatives shall always be offered. There must never be an expectation that any staff membershould consume alcohol.
- Zero tolerance for drugs. We have zero tolerance for drugs, and will always take strongaction against drug use. If help is needed regarding the abuse of alcohol ordrugs, support is offered by the employer.
- We take responsibility for the companies' assets. We take good care of all VO2 assets, whether physical, electronic, intellectual, or financial, and use them only in the manner in which they are intended to be used and are appropriate to further VO2's business interests.
- Social media. We use social media with care, and do not post content that could damage VO2's reputation or standing as a listed company. We are mindful that we also represent VO2 in private contexts. For example, showing careful consideration about what content you choose to share or post on Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram, or the like, if VO2 is mentioned.
Integrity is one of our foundations
- We take responsibility. We act responsibly and strive to protect the interests of all our stakeholders, such as customers, other business partners and shareholders.
- Being listed entails obligations. We never engage in stock transactions based on insider information, whether it concerns VO2, our business partners or other listed companies. Nor do we provide information to others in order to do this or commit other market abuse, in accordance with VO2's insider policy and Swedish legislation.
- Bribery is unacceptable. We have zero tolerance for bribery and will not engage incorrupt activities of any kind in dealings with third parties and business partners. We do not offer or accept gifts or hospitality that are inappropriate, or that may influence a person to perform their duties improperly. When in doubt about what is appropriate in this area, consult with the company's CEO.
- We differentiate between private and business life. We do not offer extra profitable business terms, or any service or product that is not fully marketable, to companies in which we personally, or close friends or family, directly or indirectly have a private interest.
- We stand for what we do. We are honest and accurate in our reporting, both interms of financial and other reports, and ensure that the information weprovide is relevant and transparent.
Contact
Should you have any questions about this Code of Conduct, or if you want to report a problem, please use one of the three contact routes below:
1. If you are able to, and feel comfortable doing so, we recommend that you first raise your concerns with your immediate manager.
2. If you prefer to raise the matter anonymously, you can do so via our whistleblower function at wb.2secure.se, quoting company code VHR738.
3. If you have questions about this Codeof Conduct - contact your manager or mail info@vo2cap.se.