VO2s

Amedia, Norges största utgivare av lokala nyheter, tecknade i våras avtal med VO2-bolaget Livewrapped. Under april genomförde Amedia bytet till Livewrappeds teknologi och kan efter bytet se en ökning av sina annonsintäkter via Header Bidding med 61%.

Publiceringsdatum: Stockholm, 5 september, 2024 – VO2 Cap Holding AB (publ)

Sedan övergången till Livewrappeds plattform har Amedia fått tillgång till en rad nya funktioner för att optimera sitt annonslager, inklusive förenklad optimering av annonssynlighet, vilket gör att de inte behöver involvera utvecklare lika ofta som tidigare. Enklare hantering och bättre optimering av deras annonslager har lett till att Amedias annonsintäkter ökat markant. En jämförelse mellan 1-19 mars (innan plattformsbytet) och 1-19 maj (efter plattformsbytet) visar en ökning av annonsintäkterna på 61% via Header Bidding.

"Amedia är oerhört nöjda med Livewrapped som leverantör. Migreringen till Livewrapped har gått snabbt och smidigt för alla våra 137 titlar, med några tusen placeringar. Servicen och supporten har varit fantastisk. Vi uppskattar särskilt att plattformen har kunnat utvecklas efter våra behov och ökningen av annonsintäkter har varit långt över förväntan", säger Jonathan Ross Lord Brænde, direktör för plattforms- och annonsteknologi på Amedia.

"Avtalet med Amedia är ett betydande steg i vår expansionsstrategi. Amedias beslut att ingå avtal med Livewrapped, i kombination med den fullständigt sensationella intäktsökningen som följde plattformsbytet, understryker styrkan i vår tech. Att ha kunnat leverera detta resultat för en stor, trovärdig, och komplex publicist som Amedia bekräftar effektiviteten i onboardingprocessen och är ännu ett bevis för att Livewrapped är optimerat för snabb och smidig uppskalning. Vi ser detta som ett viktigt steg mot att ytterligare stärka vår position internationellt.", säger Patrik Sandberg, tf VD på VO2.

"Vi brinner för att erbjuda förstklassiga lösningar för medieföretag, och partnerskapet med Amedia innebär en milstolpe för vår expansion på den norska marknaden och förstärker vår position ytterligare som en ledande Header Bidding-plattform i Europa. Vi är mycket glada över att se den positiva inverkan vår plattform har haft på Amedias verksamhet och intäkter", säger Fredrik Johansson, VD på Livewrapped.

För mer information, vänligen kontakta:

Patrik Sandberg, tf VD VO2 Cap Holding AB (publ)

E-mail: patrik.sandberg@vo2cap.se

Jonathan Ross Lord Brænde, Direktör för plattform och annonsteknologi Amedia

Telefon: +47 993 08 827

E-post: jonathan.braende@amedia.no

Fredrik Johansson, VD, Livewrapped

E-post: fredrik@livewrapped.com

Om Amedia:

Amedia är en stiftelseägd mediekoncern, och landets största utgivare av redaktörsstyrda medier. De når mer än två miljoner läsare i hela landet dagligen genom sina 109 medier och strategiska samarbete med 20 partnertidningar. Mer information: amedia.no.

Om Livewrapped:

Livewrapped är den ledande leverantören i Norden inom Header Bidding, en teknik som ökar webbsajters intjäning på sina digitala annonser. Bolaget förvärvades av VO2 i april 2022 och hanterar närmare 90 miljarder annonsvisningar för 750 webbsajter över hela Norden till ett värde av cirka 600 MSEK per år.

VO2 Cap Holding AB (publ) är en kvalitetsförvärvare som förädlar och expanderar entreprenörsbolag inom media, marknadsföring och tech med tydlig värdepotential. För mer information se vo2cap.se (http://www.vo2cap.se). I koncernen ingår de helägda dotterföretagen Netric Sales AB netricsales.com, Leeads AB och Locads AB leeads.com, AdProfit AB adprofit.se, Livewrapped AB livewrapped.com, Borg Owilli AB borgowilli.se och Madington AB madington.com (http://www.madington.com).

Publiceringsdatum: Stockholm, 5 september, 2024 – VO2 Cap Holding AB (publ)

För mer information, vänligen kontakta:

Patrik Sandberg, tf VD VO2 Cap Holding AB (publ)

E-mail: patrik.sandberg@vo2cap.se

Jonathan Ross Lord Brænde, Direktör för plattform och annonsteknologi Amedia

Telefon: +47 993 08 827

E-post: jonathan.braende@amedia.no

Fredrik Johansson, VD, Livewrapped

E-post: fredrik@livewrapped.com

Om Amedia:

Om Livewrapped:

VO2 Cap Holding AB (publ) är en kvalitetsförvärvare som förädlar och expanderar entreprenörsbolag inom media, marknadsföring och tech med tydlig värdepotential. För mer information se vo2cap.se. I koncernen ingår de helägda dotterföretagen Netric Sales AB netricsales.com, Leeads AB och Locads AB leeads.com, AdProfit AB adprofit.se, Livewrapped AB livewrapped.com, Borg Owilli AB borgowilli.se och Madington AB madington.com.

2024-09-05 PM VO2s dotterbolag Livewrapped expanderar i Norge – mediejätten Amedia ökar intäkterna med 61%

Sep 5, 2024